Sampurasun !!!!
Didieu sim kuring saalit bade ngajelaskeun cara ngamumule budaya sunda sangkan budaya sunda bisa nanjeur di buana.
CARA NGAMUMULE
BUDAYA SUNDA
A.Kasang Tukang
Masarakat
indonésia mangrupa hiji masarakat majemuk anu ngabogaan keanekaragaman di jero
sagala rupa aspék kahirupan.Bukti nyata ayana kemajemukan di jero masarakat
urang kasampak dina rupa-rupana kabudayaan di Indonésia.Henteu bisa urang
pungkiri yén kabudayaan mangrupa hasil cipta, rasa,karsa manusa anu jadi asal
kakayaan pikeun bangsa Indonesia.
Euweuh
masarakat anu henteu ngabogaan kabudayaan.Kitu ogé sabalikna moal aya
kabudayaan tanpa ayana masarakat ku kituna kabudayaan jeung masarakat kuat
patula-patalina.
Nempo
realita yén bangsa Indonésia nyaéta bangsa anu plural mangkabaris kasampak ogé
ayana sagala rupa suku bangsa di Indonésia.Unggal suku bangsa iniliah anu saterusna
ngabogaan ciri khas kabudayaan anu berbeda-beda.Suku Sunda mangrupa salah
sahiji suku bangsa anu aya di pulo Jawa.Minangka salah sahiji suku bangsa di
Indonésia, suku Sunda ngabogaan kharakteristik anu ngabédakeun manéhna kalawan
suku séjén. Unik na kharakteristik suku Sunda ieu tercermin ti kabudayaan anu
maranéhanana pibogaalus ti sagi ageman, panon pencaharian, kasenian sarta séjén
sajabana.
Suku Sunda
Suku
Sunda nyaéta jumplukan etnis anu asalna ti bagian kulon pulo Jawa Indonésia ti
Tungtung Kulon di tungtung kulon pulo Jawa nepi ka kira-kira Brebes nyaéta
ngawengku wewengkon administrasi propinsi Jawa Barat, Banten, sawaréh DKI
Jakarta, sarta sawaréh Jawa Tengah. Jawa Barat mangrupa propinsi kalawan jumlah
nu nyicingan nu loba di Indonésia.
Alatan tempatna
anu padeukeut kalawan puseur dayeuh nagara mangka ampir sakumna suku bangsa anu
aya di indonésia aya di propinsi ieu.65% penduduk Jawa Barat nyaeta suku Sunda
anu mangrupa nu nyicingan pituin propinsi ieu.Suku séjénna nyaéta Suku Jawa anu
loba ditepungan di wewengkon bagian kalér Jawa Barat. Suku Betawi loba
nyicingan wewengkon bagian kulon anu deket jeung Jakarta.Suku Minang sarta Suku
Batak loba nyicingan di Dayeuh-dayeuh\badag di Jawa Barat kawas Bandung,
Cimahi, Bogor, Bekasi sarta Depok.Samentara éta Urang Tionghoa loba ditepungan
di ampir seluru wewengkon Jawa Barat.
Kabudayaan Suku Sunda
Kabudayaan
Sunda mangrupa salah sahiji kabudayaan anu ngabogaan asalkakayaan pikeun bangsa
Indonésia anu dina perkembangannya perlu dilestarikan.Kebudayaan-kebudayaan
kasebut baris dijabarkan minangka katut:
a. Sistem
Kapercayaan
Ampir kabéh
urang Sunda ngagem agama Islam ngan sawaréhleutik anu henteu ngagem agama
Islam, diantarana jalma-jalma Baduyanu cicing di Banten. Tapi aya ogé anu
ngagem agama Katolik,Kristen, Hindu, Budha. Praktek-praktek sinkritisme sarta
mistik masihdipigawé tapi dina dasarna sakumna kahirupan urang Sunda
ditujukanpikeun miara keseimbangan alam semesta.
Keseimbangan
magis dibéla kalawan upacara-upacara adat,sedengkeun keseimbangan sosial dibéla
kalawan kagiatan silih mikeun(gotong-royong). Hal anu menari dina kapercayaan
Sunda nyaétalakon pantun Lutung Kasarung anu mangrupa salah sahiji
inohongbudaya maranéhanana, anu percaya ayana Alloh anu tunggal
(GuriangTunggal) anu menitiskan sawaréh leutik dirina ka dina pikeun
miarakahirupan manusa (titisan Alloh ieu disebut Dewata). Ieu meureun bisajadi
jembatan pikeun mengkomunikasikan béja alus ka maranéhanana.
b.Mata Pencahariana
Suku Sunda
umumna hirup bercocok pelak sarta henteu resepmerantau atawa hirup berpisah
kalawan jalma-jalma sekerabatnya.Kaperluan urang Sunda utamana nyaéta hal
ngaronjatkeun tingkathirup, nurutkeun data ti Bappenas di Jawa Barat aya 75%
désa miskin. Sacara umum kamiskinan di Jawa Barat disebabkan ku kelangkaan asal
daya manusa ku kituna perlunapengembangan asal daya manusa anu mangrupa
pendidika, pembinaansarta séjén sajabana pikeun nungkulan kamiskinan kasebut.
c.Kasenian
1.Tari Jaipong
Taneuh Sunda
(Parahiangan) dipikawanoh ngabogaanrupa-rupa budaya anu unik sarta menarik,
Jaipong nyaéta salah sahiji seni budaya anu kaceluk ti wewengkon ieu.Jaipongan
atawa TariJaipong sabenerna mangrupa tarian anu geus modern alatan mangrupa
modifikasi atawa pengembangan ti tari tradisional khas Sunda nyaéta Ketuk
Tilu.Tari Jaipong ieu dibawakeunn kalawan iringan musik anu khas ogé nyaéta
Degung anu di jerona mangrupakumpulan rupa-rupa pakakas musik kawas Kendang,
Go’ong,Saron, Kecapi, sarta sajabana. Degung bisa diibaratkan ‘Orkestra’dina
musik Éropa/Amerika, anu mangrupa ciri has ti Tari Jaipong nyaéta musikna anu
ngahentak di mana pakakas musik kendang kadéngé pang menonjol salila ngiring
tarian sarta tarian ieu di bawakeun papasangan atawa kelompok.Minangka tarian
anu menarik, Jaipong mindeng dipentaskan dina acara-acara hiburan,selamatan
atawa pesta perkawinan.
2.Wayang Golek
Jepang kaci
kaceluk kalawan ‘Boneka Jepangna’,Sunda oge kaceluk kalawan kasenian Wayang
Golek na.Wayang Golek nyaéta pementasan sandiwara boneka anu dijieun ti kai
sarta dicoo ku saurang sutradara anu disebut Dalang.Saurang Dalang ngabogaan
keahlian dina nurutan sagala rupasora manusa kawas halna Jaipong, pementasan
Wayang Golekdi pirig musik Degung pepek jeung Sinden. Wayang Golek biasana
dipentaskan dina acara hiburan,pesta pernikahan atawa acara séjénna. Waktu
pementasana ogé unik, nyaéta dina waktu peuting
(biasana sapeuting suntuk) dimimitian ti jam 20.00 atawa jam 21.00 nepi
ka jam 04.00 isuk-isuk. Carita anu dibawakeun rata rata dina pergulatan antara
kebaikan sarta kajahatan ( Tokoh bageur boh ngalawan Tokoh jahat) caritana
biasana di ilhami ku budaya Hindu ti India,kawas Ramayana boh Perang
Baratayuda.Karakter karakter dina carita nyokot ngaran-ngaran ti taneuh
India,dina Wayang Golek aya karakter anu pohara diwanti wanti pementasana
nyaéta tokoh anu dingaranan jeung Purnakawan kawas Dawala sarta Cepot.
Inohong-inohong ieu di pikaresep lantaran maranéhanana mangrupa tokoh anu sok
ngaperankeun peran lucu ( kawas pelawak ) sarta mindeng nguseup gelak tawa
panongtona lantaran dina ngapaenkeun tokoh na,Dalang maenkeun kalawan variasi
anu menarik.
d. Basa
Basa nu dipaké
ku suku ieu téh basa Sunda, Basa Sunda nyaéta basa anu diciptakeun sarta dipaké
minangka keur alat komunikasi ku Suku Sunda,sarta minangka alat pengembang
sarta nu ngarojong kabudayaan Sunda éta sorangan.Sajaba ti éta, Basa Sunda mangrupa
bagian ti budaya anu mikeun sipat anu has minangka identitas SukuSunda anu
mangrupa salah sahiji Suku ti sawatara Suku anu aya di Indonésia.
Kabudayaan
Sunda kaasup salah sahiji kabudayaan suku bangsa diIndonésia anu umurna pohara
kolot dibandingkeun kalawan kabudayaan Jawa. Kabudayaan Sunda sabenerna kaasup
kabudayaan anu umurna relatif leuwih kolot sahenteuna dina hal ngawanohan ka
budaya tulis. “Kagemilangan”kabudayaan Sunda ti baheula,khususna sawaktu
Karajaan Tarumanegara sarta Karajaan Sunda,dina perkembangana remen ogé dipaké
minangka acuan dina ngametakeun naon anu dingaranan kabudayaan Sunda.
Dina
perkembangan kabudayaan,Sunda kiwari kawas keur kaleungitan ruhna pangabisa
beradaptasi,pangabisa mobilitas,pangabisa tumbuh sarta berkembang,sarta
pangabisa regenerasi.Pangabisa beradaptasi kabudayaan Sunda utamana dina
ngarespon sagala rupa tangtangan anu datang boh tijero boh tiluar bisa
disebutkeun kurang memuaskan. Komo,kabudayaan Sunda kawas henteu hirup,dimana
pahareup-hareup kalawan tangtangan ti luar balukarna teu pisan-pisan matak
olohok bilan beuki lila beuki loba unsur kabudayaan Sunda anu leungit ku
kabudayaan deungeun.Contona pangécésna nyaéta Basa Sunda anu mangrupa basa
komunitas urang Sunda kasampak beuki jarang dipaké urang sunda,khususna para
generasi ngora orang Sunda.Anu leuwih ngaprihatinkan deui, ngagunakeun basa
Sunda dina komunikasi sapopoé sakapeung di identikeun kalawan
“keterbelakangan”,pikeun henteu ngomong primitif.Balukarna,bijil rasa gengsi
dina urang Sunda pikeun ngagunakeun basa Sunda dina pergaulannya sapopoé. Komo,
rasa “gengsi”ieu sakapeung kapanggih ogé dina maranéhanana anu sabenerna
mangrupa pakar di widang basa Sunda kaasup pikeun saukur ngaku yén dirina
nyaéta pakar atawa boga keahlian di widang basa Sunda.
Ayana kaayaan
anu nunjukeun lemahna daya sarta mutu hirup kabudayaan Sunda lantaran kahenteu
jelasan strategi dina ngembangkeun kabudayaan Sunda,hal ieu kasampak ti henteu
ayana cecekelan anu lahir ti hiji prosés anu ngamiheulakeun prinsip-prinsip
kaadilan ngeunaan usaha ngalestarikeun sarta ngembangkeun sacara berkualitas
kabudayaan Sunda.Sumawona lamun urang ningali ayeuna ieu kabudayaan Sunda
dihadepkeun dina pangaruh budaya luar,ku kituna lamun urang henteu pinter dina
milah jeung nyaring asupna budaya luar mangka kabudayaan Sunda ieu lila-lila
leungit.
Sagala rupa
unsur kabudayaan Sunda anu sabenerna potensial pisan pikeun dikembangkeun,komo
pikeun dijadikeun modél kabudayaan nasional nepi ka kiwari tacan meunang
campaan anu nyukupan.Nyandak conto sagala rupa kadaharan tradisional anu di
piboga ku Sunda ti mimiti bajigur, bandrek, surabi,colenak, wajit, borondong,
klontong, ranginang, opak nepi ka ubi cilembu,naha ayati pamaréntah pikeun
ngolah kalawan leuwih tanggung jawab ambéh bisaditarima ku komunitas lega.
Lemahna budaya
maca, tulis sarta lisan disangka ogé jadi cukang lantaran lemahna daya hirup
sarta mutu hirup kabudayaan Sunda.Lemahna budaya tulis dina komunitas Sunda
sacara henteu langsung mangrupa representasi ogé ti lemahna budaya tulis ti
bangsa Indonésia. Fakta anu pang menonjol ti ieu téh minimna karya-karya tulis
kabudayaan Sunda atawa karya tulis anu ditulis kuurang Sunda.
*SISTEM
INTERAKSI DINA SUKU SUNDA
Jalinan
hunbungan antara individu-individu dina masarakat Suku Sunda dina kahirupan
sapopoé relatif positif. Sumawona masarakat Sunda ngabogaan sipat “someah hade
ka semah” ieu kabuktian loba pendatang atawa sémah henteu kungsi surut aya ka
Tatar Sunda kaasup anu horéam balik ka lemburna. Leuwih laér deui loba pisan
sektor kagiatan strategis anu di dominasi ku kaum pendatang jeung ieu fakta anu
nunjukeun yén urang Sunda miboga sipat soméah sarta bageur ka kaum pendatang
boh sémah.
Diaku ogé ku
etnik séjénna di nagari ieu yén kalolobaan masarakat Sunda memang geus ngajalin
hubungan nu harmonis sarta boga makna kalawan kaum pendatang,sarta mukimin. Hal
ieu ditandaan ku hubungan nu jero pinuh empati sarta duduluran.Teu pisan-pisan
matak olohok, yén duduluran,silih nyaah sarta komo duduluran mindeng lumangsung
dina kahirupan sapopoé antara warga Sunda sarta kaum pendatang.
Perkenalan
pribadi, obroleun dina haté ka haté, gaya sarta wanda basa( kaasup logat
ngomong ),cara ngomong ( paralinguistik ), basa awak, ekspresi beungeut, cara
nyapa, cara diuk sarta aktivitas-aktivitas séjén anu dipigawé baris turut
mangaruhan junun henteuna komunikasi antar budaya kalawan urang Sunda. Dina
pamustunganana, di balik kearifan, sipat soméah,sarta alus haté urang Sunda,
sabenerna masih pohara kentel ku kituna hal ieu jadi penunjang dina kajalina
sistem interaksi anu harmonis.
CARA NGALESTARIKEUN BUDAYA SUNDA
Pikeun
melestarikan basa sarta budaya sunda ditengah gempuran média ayeuna,
diperlukeun peran anu leuwih ti kolot dina mikeun pamahaman ka barudakna baris
pentingna berbahasa sarta berbudaya sunda. Hal ieu ngingetkeun lobana waktu anu
di piboga anak dibéakkeun diimah babarengan kolotna ku kituna peran kolot dianggap
faktor anu pang nangtukeun dina pembentukan sipat anak. Ku kituna, diharepkeun
lahir generasi penerus bangsa anu henteu ngan ngabogaan kecerdasan akademik
tapi ogé kecerdasan sosial.
Salian Ti peran
kolot,kelestarian budaya sarta Basa Sunda di Jawa Barat ditangtayungan ku Perda
no 5 Taun 2003.Nu isina ngeunaan pemeliharaan basa, sastra sarta aksara
wewengkon.
Usaha-usaha anu
bisa dipigawé pikeun melestarikan kabudayaan sunda salian nu kasebut tadi
nyaeta :
1.
Panangtayungan:
ngarawat , miara asset budaya ambéh henteu punah sarta rusak disebabkan ku
manusa sarta alam. 2. Pengembangan: ngalaksanakeun panalungtikan,kajian laporan,ngaperdalam teori kabudayaan sarta nyiapkeun sarana sarta prasarana nu ngarojong dina panalungtikan.
3. Pemanfaatan : ngalaksanakeun kagiatan pengemasan produk, bimbingan sarta penyuluhan, kagiatan festival sarta sumebarna informasi.
4. Pendokumentasian: ngalaksanakeun kagiatan pembuatan laporan mangrupa narasi anu dilengkepan kalawan poto sarta audio visual
Hurip Sunda
No comments:
Post a Comment